2 – 13 June 2021 in Cologne, Düsseldorf, Mülheim an der Ruhr
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Learning from Lockdown?

The publication is mainly in German. It includes two texts in English by Diya Naidu und Mbene Mbunga Mwambeneare.

Since March 2020 the theatre has spent most of the time in lockdown. On one hand, the cultural lockdown has exposed problems that were already known about or could have been foreseen. On the other hand, it has also heightened awareness of theatre’s unique nature as an art of assembly and encounters and provoked solidary action and unexpected solutions. So: what now? Can we learn also learn something from this crisis? How do we want to continue afterwards?

The publication brings together contributions from independent theatremakers and those in positions of responsibility from the worlds of culture and politics on the insights, ideas and demands that they have gained from the coronavirus crisis. Its themes range from funding policy and a social safety-net through the fundamental right to artistic freedom and digital access to the vulnerability of the body in the theatre space.

With contributions by Jörg Albrecht, Michael Annoff und Nuray Demir, Nora Auerbach und Sonja Laaser, Holger Bergmann, Jan Deck, Daniela Dröscher, Christian Esch, Joy Kristin Kalu, Julian Kamphausen und Susanne Schuster, Sebastian Linz, Meine Damen und Herren, Mbene Mbunga Mwambene, Diya Naidu, Boris Nikitin, Sara Ostertag, Christine Peters, Sibylle Peters, Anja Quickert, Sahar Rahimi, Yves Regenass, Wilma Renfordt, Falk Schreiber, Felizitas Stilleke, Swoosh Lieu, Arne Vogelgesang, Stefanie Wenner.

Published by Alexander Verlag Berlin, 232 pages, paperback, ISBN 978-3-89581-536-2, 14 Euro.

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(in German only)

”'Lernen aus dem Lockdown‘ ist eine Momentaufnahme, entstanden im ersten Lockdown auf Initiative des Impulse-Teams. Damit ist es neu, uralt und seiner Zeit voraus zugleich. [...] Es geht den Autor*innen nicht darum, zum 21.687ten Mal die bis zum Erbrechen wiedergekäute Phrase von der Systemrelevanz der Kultur zu promoten, sondern darum, die Lockdown-Zeit zu nutzen, um grundsätzlich über (freies) Theater nachzudenken: Michael Annoff und Nuray Demir beleuchten beispielsweise die Ausschlussmechanismen der eigenen Szene. Sie stellen die These auf, das Theater habe sich großen Bevölkerungsteilen gegenüber schon immer im Lockdown befunden. [...] Neben konkreten künstlerischen Positionierungen versammelt der Band auch Beiträge über Arbeitsweisen in der Freien Szene, darüber, wie sich idealerweise politische Haltung und gelebte Praxis verbinden sollen und wo diese Utopie an Grenzen stößt. Ein zentrales Thema ist zudem die (Selbst-)Prekarisierung der freien Theaterschaffenden.”

Theater Heute, April 2021

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